حیا، عفاف و حجاب در جامعه، در مراسم عزاداری امام حسین "علیه السلام" با الهام از واقعه عاشورا
عفت وپاکدامنی ، برازنده ترین زینت زنان است وگرانقیمت ترین چیزی است که یک فردمی تواند داشته باشد . یکی از درس های عاشورا ، همین عفت وپاکدامنی است. در این حادثه ی استثنایی تنها چیزی که زینب کبری ودیگرزنان حتی کودکان را به شکوه وا می داشت همین مساله بود. اهل بیت آموخته اند که جز از خدا از کسی درخواستی نداشته باشند ولی در این مورد به خصوص در تاریخ می خوانیم که حتی از شمرهم درخواست می کنندکه مثلاً از مسیر کم جمعیت وارد شهر شوند ویا سرهای مقدس را جلو ببرند تا تماشاچیان به تماشای سرهای بریده مشغول گردند. زینب حاضر است جان بدهد، فرزند بدهد ، برادر وبرادرزاده بده ، به اسیری برود وخلاصه برای هر مشکلی آماده است ولی از عفت خویش چون گوهر گرانبهایی مراقبت کند. او حاضر نیست تحت هیچ شرایطی در معرض دید اجنبی قرار گیرد. مکتبی که زینب درآن درس خوانده به او آموخته که کشته شدگان در راه دوست را جمال وزیبایی ببیند ، ولی حضور بدون پوشش در میان بیگانگان را وبال ورسوایی. یکی دیگر از رفتارهای عالمانه حضرت زینب سلام الله علیها که نشان از قدرت فوق العاده او درتصمیم گیری آن هم در شرایط بحرانی است. مراقبت ومحافظت از حریم زنان وکودکان می باشد. آن زمان که سپاهیان کوفه وشام پس از غارت لباس های امام حسین علیه السلام به سوی خیمه ها هجوم بردند ، زینب کبری با درایت فوق العاده خویش برای حفظ حریم بانوان وقبل ازآمدن دشمنان تمام زیور آلات زنان را جمع کرد وخطاب به عمر سعد فرمود : « ای عمر سعد سپاهیان خود را از تعجیل وشتاب در غارت خیمه ها باز دار ، خود آنچه اسباب وزیورآلات است ، به شما واگذار می کنیم ؛ مبادا دست نامحرمان به سوی خاندان رسول خدا دراز شود.» تمامی وسایل زیور آلات حتی گوشواره ای فاطمه بنت الحسین نیز که یادگار امام بود ، در محلی جمع شد وپس ازآن که زنان وکودکان در گوشه ای اجتماع کردند . دختر شجاع علی علیه السلام فریاد زد : « هر کس میل دارد ، وسائل وزیور آلات را بردارد ! عده ای پیش آمدند هرچه بود غارت کردند.» عقیله بنی هاشم با چنین مدیریت ودرایتی سعی کرد تا از شدت شماتت ووحشی گری دشمن وهجوم او برخاندان نبوت ورسالت بکاهد ؛ اگر چه دشمنان مانند چهارپایان بلکه بدتر ازآن بودند.(اولئک کالانعام بل هم اضل ) دست تقدیر چنین رقم زده است که در مجلس یزید حاضر شود ؛ آنگاه که لب به سخن می گشاید ، می فرماید : « امن العدل یابن الطلقاء تحذیرک والمنک وسوقک بنات رسول الله سبایا؟ قد هتکت ستورهن وابدیت وجوههن ؛ ای پسر آن کسی که جدمان اسیرش کرد وسپس آزاد نمود! آیا از عدالت است که تو زنان وکنیزان خود را پشت پرده بنشانی ودختران رسول خدا را به صورت اسیر به این سو وآن سو بکشانی ؟ حجاب آنان را بدری وروی آنان را بگشایی؟ تو خود را خلیفه ی پیامبر می دانی وبا نوادگان او اینگونه رفتار می کنی؟ مرحوم جزایری در الخصایص الزینبیه نقل می کند که وقتی زینب را به مجلس ابن زیاد وارد کردند ، حضرت زینب برای اینکه از دید نامحرم مصون بماند با دستش صورت خود را می پوشاند ؛ برای اینکه چادرهای آنان را گرفته بودند : « وهی تستر وجهها بکفها ، قناعها قد اخذ منها ) شخص مصیبت دیده معمولاً نسبت به این گونه مسائل بی توجه است در حالی که زینب وشاگران او از این جهت کاملاً اهل مراعات واحتیاط هستند.این اهمیت حجاب وعفاف را در همه جنبه های زندگی بانوان به تبعیت از بانویشان حضرت زینب سلام الله علیها وسایر بانوان عاشورایی می رساند.
فهرست منابع
-کامرانی،منیره سادات، منزلت وشخصیت حضرت زینب،قم،هاجر،1394،ص87
-فرقان،44
3-شبیری،اعظم ، سیمای حضرت زینب سلام الله علیها درآئینه تاریخ ، قم ، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران ، مرکز نشر هاجر،1385، ص82-81
اشتراک گذاری این مطلب توسط وبلاگ ضحی