شخصیت علمی حضرت زینب (س)
مستندات تاریخی متعددی گواه بر مقام و شخصیت علمی والای ایشان دارد.
1-عقیله بنی هاشم: یکی از بارزترین شواهد شخصیت علمی حضرت زینب(س) مقام عقلانیت و خردمندی ایشان بوده است. همین امر موجب شده تا به «عقیله بنی هاشم ،عقیله الوحی، عقیله النساء، عقیله قریش یا عقیله النبوه » متصف شوند.
زینب عقیله،بانویی است که ابن عباس سخنان حضرت فاطمه(س) در مورد فدک را از او نقل کرده و می گوید: «عقیله ی ما زینب ،دختر علی به من گفت.»
2- مقام عصمت صغری: ملکه عصمت، ذاتی و انحصاری نیست؛ بلکه اختیاری است. حضرت زینب در خاندانی رشد و تربیت یافت که آیه تطهیر در شان آنان نازل شد. در کتاب خصائص الزینبیه آمده: «چون حضرت، از طینت محمدیه بود و به مجاهده ی نفسانیه و ترک لذائذ حیوانیه ، مقامی تحصیل نموده بود از آن تعبیر به عصمت صغری، می شود.»
3-مقام علم لدنی ومحدثَّه:یکی از بهترین مستندات تاریخی که دلالت بر«مقام علم لدنی» بودن عابده ی آل علی(ع) دارد؛ بیان بلیغ امام سجاد(ع) در کوفه است: زمانی که ان بانوی مخدره خطبه ی کوبنده خویش را ایراد فرموند، امام زین العابدین(ع) با عبارت فصیح و زیبایی فرمودند: «یا عمّه اسکتی ففی الباقی عن الماضی اعتبار انت بحمد الله عالمه غیر معلمه و فهمه غیر مفهمه» کلام مذکور از جمله قرائن خارجی است بر اینکه به حضرت زینب کبری(س) حدیث الهام می شده است.
اشاراتی در بیان حدیث جلیل امام سجاد علیه السلام وجود دارد: 1
الف) حضرت زینب سلام الله علیها دارای چنین مرتبه ای بوده است.
ب) در بیان امام سجاد علیه السلام شئونات آن مخدره را ظاهر و آشکار ساخته است و باعث تسلی دل حضرت زینب سلام الله علیها را فراهم کرده است. (سیمای زینب سلام الله علیها در آینه تاریخ، اعظم شبیری، ص93)
4-مقام محدثِّه: یعنی «زن سخنگو، روایت کننده و خبر دهنده، کسی که به آسانی سخن می گوید». تذکره نویسان و دانشمندان علم رجال، حضرت زینب(س) را از راویان و محدثان برجسته جهان اسلام شمرده اند.متقن ترین سند بر این امر روایت خطبه فدک می باشد.
برگرفته از کتاب :منزلت و شخصیت علمی حضرت زینب (سلام الله علیها)، منیره سادات کامرانی، ص20
1- برگرفته و ارسالی از وبلاگ مدرسه علمیه فاطمیه شهرکرد